חודש ראשון : דפוסים הרגליים. איתם ובלעדיהם

המוח שלנו אוהב הרגלים , הוא צריך אותם.

תחשבו מה היה קורה אם בכל פעם שהיינו צריכים ללחוץ על הברקס או להושיט יד לכבות את האור הוא היה צריך לחשב מסלול מחדש –

איזה שרירים להפעיל , מה לכווץ איפה לעזוב..

כמה טוב שיש דפוסים הרגליים שיש כבר מסלול עצבי במוח שהתעצב והתקבע (כמו דרך שהלכו עליה הרבה ונוצר שביל )

זה חוסך אנרגיה ומפנה את המוח שלנו לעוד עיניינים חשובים 

וגם – עוזר לנו לשרוד במצבים שאין זמן להתחכמויות…

אבל.. יש גם את הצד השני של המטבע .

ההרגלים האלה שמתקבעים לא תמיד משרתים אותנו לטובה .

לפעמים הם מושפעים מתנאים חיצוניים שמרחיקים אותנו מהטבע הבריא והיעיל לנו כמו למשל ישיבה ממושכת , רכינה למסך.

לפעמים הם שירתו מצב שהיה בעבר והשתנה ,

היו טובים למצב הישרדותי שהיינו צריכים לעבור  אך הם לא נכונים לנו לאורך זמן ויוצרים נזק. 

המערכת שלנו “מתאהבת” בהרגלים ובחיינו הבוגרים אנו נוטים להמעיט בהתנסויות , אתגרים תנועתיים ומשחקים שהיו כל עולמנו כפעוטות וילדים 

ולא יוצרים לה את התנאים להתעדכן, לחפש להתרענן   ולמצוא כל הזמן מה הכי טוב ונכון לנו בכל רגע . 

וכך אותו דפוס תנועה הרגלי  לא יעיל  חוזר שוב ושוב באופן שאנחנו לא תמיד מודעים אליו  ועלול ליצור עומס ושחיקה ומשם כאבים ופציעות . 

אז איך אפשר לעודד את המוח ומערכת העצבים להתעורר  , להתעדכן לחשב מסלול מחדש , לצאת לחפש את התנועה הכי טובה ויעילה עבורנו ?

כי אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים …

איך אפשר לשחרר את ההתקבעויות בלי ללכת נגדן בלי לכפות או להכריח .

הרי היא כל כך מתוחכמת שאי אפשר עליה…

פשוט לאפשר לה את מה שהיא יודעת ככ טוב לעשות  ,

ללמוד מתוך התנסויות משחקים אתגרים  .. כך למדנו להתהפך לזחול ללכת … . 

לצאת מההרגלי האוטומטי , לטרוף את הקלפים לחפש ולמצוא מחדש .

איך עושים את זה ?

מפרידים קשרים מותנים ומחברים מחדש ,יוצרים מנחים שונים , מקבעים איזורים מסויימים שרגילים לנוע  ויוצרים מערך יחסים חדש בתנועה( למשל להניע את מרכז הגוף ביחס לרגליים ולא את הרגליים ביחס למרכז הגוף כמו שרגילים )

כל זה בתנאים שמאפשרים את הפניות לחיפוש , לתהליך הלמידה –

הביטחון מהתמיכה של הרצפה, הקצב האיטי , ההקשבה והמודעות.

איזו זריקת ריענון ליציבה ולתנועה

ולא רק להם – גם למוח הגמיש שלנו שיש לו יכולת ליצור עוד ועוד קשרים ולהתחדש ולהשתכלל עוד ועוד .

בשנים הראשונות זה קורה בעצימות גבוהה מאוד ועם השנים זה פוחת .. 

בשיעורי פלדנקרייז יש לנו הזדמנות מופלאה לעורר מחדש את הלמידה ויצירת הקשרים החדשים .

לעורר את המוח ומערכת העצבים  לחפש ולמצוא את הדרכים הבריאות והיעילות עבורנו בכל רגע ורגע.

ולהישאר צעירים ורעננים …