המוח שלנו אוהב הרגלים , הוא צריך אותם.
תחשבו מה היה קורה אם בכל פעם שהיינו צריכים ללחוץ על הברקס או להושיט יד לכבות את האור הוא היה צריך לחשב מסלול מחדש –
איזה שרירים להפעיל , מה לכווץ איפה לעזוב..
כמה טוב שיש דפוסים הרגליים שיש כבר מסלול עצבי במוח שהתעצב והתקבע (כמו דרך שהלכו עליה הרבה ונוצר שביל )
זה חוסך אנרגיה ומפנה את המוח שלנו לעוד עיניינים חשובים
וגם – עוזר לנו לשרוד במצבים שאין זמן להתחכמויות…
אבל.. יש גם את הצד השני של המטבע .
ההרגלים האלה שמתקבעים לא תמיד משרתים אותנו לטובה .
לפעמים הם מושפעים מתנאים חיצוניים שמרחיקים אותנו מהטבע הבריא והיעיל לנו כמו למשל ישיבה ממושכת , רכינה למסך.
לפעמים הם שירתו מצב שהיה בעבר והשתנה ,
היו טובים למצב הישרדותי שהיינו צריכים לעבור אך הם לא נכונים לנו לאורך זמן ויוצרים נזק.
המערכת שלנו “מתאהבת” בהרגלים ובחיינו הבוגרים אנו נוטים להמעיט בהתנסויות , אתגרים תנועתיים ומשחקים שהיו כל עולמנו כפעוטות וילדים
ולא יוצרים לה את התנאים להתעדכן, לחפש להתרענן ולמצוא כל הזמן מה הכי טוב ונכון לנו בכל רגע .
וכך אותו דפוס תנועה הרגלי לא יעיל חוזר שוב ושוב באופן שאנחנו לא תמיד מודעים אליו ועלול ליצור עומס ושחיקה ומשם כאבים ופציעות .
אז איך אפשר לעודד את המוח ומערכת העצבים להתעורר , להתעדכן לחשב מסלול מחדש , לצאת לחפש את התנועה הכי טובה ויעילה עבורנו ?
כי אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים …
איך אפשר לשחרר את ההתקבעויות בלי ללכת נגדן בלי לכפות או להכריח .
הרי היא כל כך מתוחכמת שאי אפשר עליה…
פשוט לאפשר לה את מה שהיא יודעת ככ טוב לעשות ,
ללמוד מתוך התנסויות משחקים אתגרים .. כך למדנו להתהפך לזחול ללכת … .
לצאת מההרגלי האוטומטי , לטרוף את הקלפים לחפש ולמצוא מחדש .
איך עושים את זה ?
מפרידים קשרים מותנים ומחברים מחדש ,יוצרים מנחים שונים , מקבעים איזורים מסויימים שרגילים לנוע ויוצרים מערך יחסים חדש בתנועה( למשל להניע את מרכז הגוף ביחס לרגליים ולא את הרגליים ביחס למרכז הגוף כמו שרגילים )
כל זה בתנאים שמאפשרים את הפניות לחיפוש , לתהליך הלמידה –
הביטחון מהתמיכה של הרצפה, הקצב האיטי , ההקשבה והמודעות.
איזו זריקת ריענון ליציבה ולתנועה
ולא רק להם – גם למוח הגמיש שלנו שיש לו יכולת ליצור עוד ועוד קשרים ולהתחדש ולהשתכלל עוד ועוד .
בשנים הראשונות זה קורה בעצימות גבוהה מאוד ועם השנים זה פוחת ..
בשיעורי פלדנקרייז יש לנו הזדמנות מופלאה לעורר מחדש את הלמידה ויצירת הקשרים החדשים .
לעורר את המוח ומערכת העצבים לחפש ולמצוא את הדרכים הבריאות והיעילות עבורנו בכל רגע ורגע.
ולהישאר צעירים ורעננים …